Om Kitas gymnasium


Redaktör och ansvarig utgivare: Jonn Lantz, info(a)jlx.se, 031-825218, 0737-210332

Fakta om Kitas gymnasium 
Av Jonn Lantz

(se även www.kitas.se)

Kitas gymnasium är ett av Göteborgs största privata gymnasier och drivs av fam. Seher. Familjen driver samtidigt flera skolor, bla grundskolan Centrina i Göteborg, samt skolor i Borås och Jönköping. På alla skolor har familjen tillsatt familjemedlemmar eller närstående i ledningen, detta är ett utpräglat familjeföretag. Skolimeriet består fn. av tre bolag, föräldraföreningen (EK) Kitas, Kitas Utbildning AB (som driver Kitas gymnasium) samt Active Education AB.

Kitas drevs tidigare av en ekonomisk förening (där främst föräldrar är medlemmar). Jag har inte så bra insyn i denna förening, men den skall ha ett kapital på ca 5Mkr och styrelsen består av fam. Seher. (Jag har hört ideer från mer insatta att det faktiskt skulle kunna vara möjligt för skolans 3:or (de som är över 18) att gå med i denna förening och rösta bort styrelsen. Då skulle kapitalet kunna användas - tex till att skapa en bättre skola.)

Kitas vinstrecept har varit korta (komprimerade) skoldagar och resor. Skolan har även attraherat duktiga elever vilket gjort att skolans medelbetyg är högt.

Ledningen för Kitas, består av
Carita Seher - rektor
Werner Seher – ekonomiansvarig och Caritas man
Michael Seher – vicerektor, son (framstår numera mer och mer som skolans verklige ledare)
Jeanette Seher, dotter

Inget elevråd
Det har aldrig funnits något elevråd på Kitas. När Skolverket, för en gång skull, påpekade felet valde rektor Carita att själv utse en grupp elevrepresentanter som under en period fick agera något slags "demokratiskt" forum. Generellt har rekton ofta pratat öppet om hur töntigt, onödigt och oseriöst det är med elevråd. Det är ingenting för elever på denna skola.

Få lärare, stora klasser, låg procent behöriga lärare - och mycket höga betyg
Kitas är en skola med mycket stora klasser, ofta i klassrum avsedda för färre elever än klassens. Jag, Jonn Lantz, undervisade, som ensam fysiklärare på skolan, 3 naturettor med tillsammans över 100 elever, 2 normalstora naturtvåor och en trea. Under denna period läste jag upp lärarbehörighet paralellt med arbetet.

Skolverkets webbplats, siris.skolverket.se, ger klara siffror. Se statistik om kitas (pdf). Kitas har 4.8 lärare per 100 elever (Kommunala skolor i medel 8.4), av dessa är 36.6% behöriga (mot 77.8% i genomsnitt för kommunala skolor). Ett klassiskt motargument är att skolan vill ha högutbildade lärare - som inte alltid har lärarbehörighet, men bättre ämneskunskaper (som jag när jag börjde) - men sanningen är att detta bara förklarar en liten del av skillnaden, och dessutom borde skillnaden minska över tid (allt efter att lärarna blir behöriga).

Kitas medelbetyg är 17.7, medel i riket 14.0. Av någon anledning verkar duktiga(?) elever inte kräva så mycket lärarhjälp. Man kan tolka detta som ett uselt betyg på lärarutbildningen... -eller så är det något annat som spökar.

Min egen erfarenhet av betygsättningen var att det verkade mycket enkelt att få MVG (maxbetyg) i "små" ämnen, som religion, projektarbete, etc, men att kontrllen var bättre i "stora" ämnen med nationella prov, som matematik, fysik. Mao kan elever satsa på de tunga kurserna utan att oroa sig för lägre medelbetyg.

Men, detta är inte hela sanningen! Det har gått och går extremt duktiga elever på Kitas, som har lyckats locka de bästa. Dessa skall naturligtvis ha sina höga betyg. Problemet för dessa (gissningsvis 5%) var att det inte fanns någon tid för extra undervisning, vilket är just vad de skulle utvecklas av.

Siffror för skolorna Kitas natur, Kitas samhäll, etc - hittar du enkelt på siris.skolverket.se. Välj bara skola i menyn nere till vänster.

Labbsalar?
Kitas gymnasium består numera av 2 skolor, men det fanns bara budget till en fysiksal. Tyvärr lockades elever att välja Kitas med löfte om fina labbsalar, vilket gjorde att de som hamnade i skolan utan labbsal kände sig en smula lurade. Ett par bytte skola efter detta.
Här behövs mer fakta - skriv till omkitas(a)jlx.se om du vet något mer!

Gaffelaffären - hur det kan gå till på Kitas
Under våren 2007 rådde spartanska lunchförhållanden på Kitas. Det fanns ingen matsal och vi lärare brukade ibland låta eleverna äta i salarna, trots förbud, för att de skulle slippa trängas i de minimala fikarummen. Maten levererades i plastlådor, vilket ledningen (Michael Seher) motiverade med att skolan tjänade pengar, eftersom maten var billigare än den ersättning man fick för att servera den. En lysande affär. Tyvärr rådde brist på bestick, och ledningen beslöt att köpa in nya gafflar.

De nya gaflarna placerade i lådor i fikarummen, vilket 3 tjejer i 2:an noterade - och "gömde" gafflarna genom att flytta dem från diskbänken till ovanpå ett skåp intill. Enligt Michael Seher (avlyssnat dagen efter) letade han och resterande skolledning samt biologiläraren i flera timmar efter gafflarna (vilka återfanns dagen efter). Michael var fly förbannad när han kom in på min lektion för N3 dagen efter. Detta var dåvarande "skurkklassen" - lite pratig och med sämre medel än året innan. Perfekta syndabockar mao. Michael ville direkt ha vittnen och helst skulle den skyldige komma fram direkt - fast det var inte svårt att se att ingen i klassen visste ett dyft om saken. Den skyldige hotades uttryckligen med "reglering", alt. polisanmälan för stöld. (Det är osäkert hur en reglering skulle gå till i Sverige, men fam. Seher kan det mesta om dom vill...).

Ingen avslöjades som tur var och tjejerna fick sina betyg till slut.

 

Kommentarer (mejla kommentarer till omkitas(a)jlx.se)